A munka-család egyensúly megtartása az utóbbi években egyre több vállalkozónő megjelenését eredményezte a magyar munkaerőpiacon. Több-kevesebb sikerrel tapossuk ezt a korántsem egyszerű utat, mégis, sokan ebben találtuk meg a megoldást, hogy mindenhol teljes értékűen lehessünk jelen.
Könnyebb út a vállalkozás, mint az alkalmazotti?
Ezt nem állítom. Mindkét oldalnak megvannak a maga nehézségei és előnyei is. Ráadásul a vállalkozás, ahogyan az alkalmazotti lét sem való mindenkinek. Szerencsés vagy, ha te magad döntheted el, melyik útra lépsz. Az én történetemet, hogyan jutottam el a vállalkozás megvalósításáig, itt olvashatod.
A kezdeti bizonytalanságot az időközben szerzett tapasztalataimnak köszönhetően felváltotta a határozottság. Nem lettem mindent tudó, s még mindig nem váltottam meg a világot, és még coach sem lettem, de pár tanáccsal talán segíthetek abban, hogy meghozd a saját döntésed.
Először is, gondolom, van egy ötleted, amit vállalkozás keretén belül szeretnél megvalósítani. Érdemes kutakodni és bizonyos területeknél piackutatást is végezni, mennyire életképes az ötleted. Ne riasszon vissza, ha a tevékenységet már többen is végzik. Fodrász, kozmetikus, ügyvéd, virtuális asszisztens is van már, mégis, nem ezen múlik a siker.
Számolj! Induló költségek mindig voltak, vannak és lesznek is, olyan nincs, hogy nulla forintból. Ha más nem is, de ÁSZF, GDPR költségekkel számolnod kell. Ez a minimum. Tudom, hogy kimásolhatod valakinek a weboldaláról, akinek egyezik a területe, de az nem lesz a tied, nem a te vállalkozásodra szabott és a büntetést nem éri megkockáztatni. Könyvelő. Igen, akkor is, ha KATÁs vagy, bár nyilván kedvezőbbek a feltételek, mint egy havi vagy negyedéves áfabevallásos cég/vállalkozás esetén, de jó, ha van kitől kérdezni és az évi bevallást is megcsinálja vagy átnézi neked.
Tehát, ha valaki nulla költséget ígér, ezekkel akkor is számolj. Ezeken felül pedig érdemes a saját vállalkozásodra szabva utánajárni a többi lehetséges kiadásnak.
Weboldal vagy Facebook oldal?
Ez is teljesen egyéni. Azt azonban tudnod kell, hogy a közösségi oldal nem a tied, azt bármikor megszüntethetik, eltűnhet, nem a saját felületed. Azonban induláshoz maximálisan megfelel, hiszen ma már a bolt funkciónak köszönhetően terméket is árusíthatsz a segítségével. Gyakorlatilag ingyenes a regisztráció, de érdemes a biztonsági beállításokra időt szánni.
Ha már itt tartunk, muszáj megemlítenem, mennyi social media platform között válogathatsz. Érdemes kiválasztani azokat a felületeket, amik relevánsak a vállalkozásodra nézve. A kevesebb néha több, tudom, hogy csábító mindenhol ott lenni, de gondold végig, bírod-e majd kapacitással. Akár te magad készíted ezekre az oldalakra a tartalmat, akár kiszervezed, a rendszeres posztolás időigényes. Márpedig, ahhoz, hogy legyen értelme jelen lenned az adott SM platformon, a rendszeres posztolás kulcsfontosságú. Lehet ez heti 1-3-5 alkalom is, vagy napi 1, a rendszeresség a fontos.
A weboldal a közösségivel ellentétben a sajátod (persze, ha nem béreled, de még abban az esetben is "jobban a tiéd", mint egy social media platformon foglalt regisztráció). A megjelenésének, funkcióknak csak a csillagos ég, és persze a pénztárcád szab határt. Érdemes olyan emberrel készíttetni - ha nem vagy ebben guru -, aki a rendszeres karbantartását is tudja vállalni. Egy weboldal ugyanis törődést igényel, bár nem simizni kell, de fontos, hogy karban legyen tartva. Máskülönben belassulhat, akadozhat de legrosszabb esetben használhatatlanná is válhat. Ma már a pénztárcádhoz szabva, kisebb költségkeretből is készíttethetsz egyszerűbb, ám szép, letisztult, jól működő weboldalt.
Légy tudatos!
Ez nagyon fontos, már az első lépésektől kezdve. Én az elején mindig rövid távra terveztem előre, és nem azért mert ne hittem volna magamban, a sikeremben, hanem könnyebb volt, hogy mindig a következő lépésre kellett csak fókuszálnom.
Jó, ha vannak kitűzött céljaid. Eleinte rövidtávúak, majd jöhetnek a nagyobb tervek. Érdemes elérhető célokban gondolkodni, legalábbis eleinte mindenképp.
És igen, ha te úgy döntesz, kipróbálod, vállalkozz, anyukám! Egyre több a női vállalkozó, hiszen a munka és család összeegyeztetése nagy feladat.
A vállalkozói léttel sem szakad rád a szabadság, hiszen ahhoz, hogy bevételt generálj, dolgoznod kell itt is. Az időbeosztás - vállalkozástól függően persze - lehet rugalmasabb, így nagyobb mozgástered lehet a munkában.
Tervezz, számolj, légy tudatos!
Sokat segíthetnek a vállalkozónői online vagy offline csoportok, ahol tanulhatsz a többiektől, tanácsot kérhetsz, és természetesen segítheted te is a közösség tagjait. Jó, ha van egy hely, ahol te is ventillálhatsz, ahol tudsz kérdezni vagy megoszthatod tapasztalataidat.
Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél hozzászólni vagy beszélgetni a témában, itt megteheted.